Tuesday, September 20, 2011

Kenangan di asrama 1


Sebenarnya ... kalau nak tulis ..memang banyak  kenangan  semasa di asrama , ye lah maklum lah dari  tingkatan 1  sampai  tingkatan 6  dari tahun 1977 hingga 1983 memang  banyak  pengalaman dan peristiwa yang di lalui...Tapi kadang kadang bukan semua  kita ingat.. atau  kadang kadang mungkin masih ingat2  lupa ..

 Dulu dulu sewaktu kami di asrama di tingkatan 1 kami tinggal di level paling atas. Pada suatu hari sedang kami sembang-sembang di bilik... tiba ada seorang  kawan tu ... masuk dalam dorm  dengan  membawa  seekor burung.  kami  semua  berkerumun.. tengok burung  yang  menggigil... . rupa rupa nya ... sewaktu  burung burung yang  banyak  itu  hinggap di balkoni  ... kawan  ni   dah  sergah  burung  ini  dengan suara yang kuat  " Hah..." kata dia..... dengan jeritan dan sergahan yang kuat  tidak semena  mena  salah seekor  burung itu terus  terperanjat  dan  menggigil.. (mungkin lemah  jantung kot)  jadi burung yg lain terus  terbang... manakala  seekor  burung  yang  tinggal  itu.. terus di tangkap  dan  di bawa  masuk  ke dalam dorm... kami  gelak ramai ramai...
dan akhir nya  burung  itu di lepaskan  kembali  untuk  terbang  bersama  kawan- kawannya...
Pengajaran nya.... nampak tu burung pun boleh terperanjat... dengan sergahan dan jeritan yang kuat  apatah lagi manusia.... jadi hati hati  jangan nak  sergah org tak tentu pasal.... bahaya  tu..
Jangan  menginaya  binatang  dan manusia... tuhan tak suka... apatah lagi  menganiaya sesama  manusia...

Teka teki
Pokok apa yang  manusia  nampak ... dia pasti lari....
jawapannya....  pokok  nak tumbang...lah... kalau tak lari... al maklumlah...! he he

No comments:

Post a Comment