Saturday, September 3, 2011

3 syawal

Kebetulan pada 2 syawal ...Mak Ngah ...dari Kuala Lumpur.. datang ke kg..N 9.. yg mana lazim nya ..di sini
setiap 2 hari raya akan di adakan...kenduri kubur... yg mana setiap waris ..akan datang untuk kenduri kubur..
dan disini mereka dapat bertemu dan bersua antara satu sama lain... dan kadang kadang...disini dapat bertemu
walau sudah puluhan tahun tidak berjumpa... sebab masing masing ziarah kubur keluarga masing masing...Mereka yang datang akan menghulur derma dan sedekah wang.
manakala  derma wang/kutipan org ramai  akan di sedekah kepada kanak kanak yg datang... berkunjung ke majlis takbir dan bacaan doa selamat di perkuburan tersebut... Mak Ngah ada bercerita tentang keadaan mak lang di hospital kajang... kerana dia telah berziarah di hospital. kata nya elok lah kami sekeluarga datang
berziarah ke hospital terlebih dahulu sebelum  balik ke hutan melintang,

2 syawal  lepas maghirb kami sekeluarga  bertolak ke kg sg keli hutan melintang untuk beraya di sana.
Mak Ngah adik emak tumpang kami sekali ke kajang untuk ziarah mak lang (adik emak yg bongsu). Kami
singgah di hospital  kira kira jam 12.30 malam. Oleh kerana keadaan mak lang yg di letakkan di wad CCU.. maka  tidak di benarkan  ramai ramai  datang  melihat dan menziarah. Jadi kami anak beranak  bergilir gilir tengok. Ketika tu.. saya tengok  keaadaan nya agak stabil... dan bila di panggil dia mampu membuka mata..
Dari hospital kajang... kami sekeluarga terus menuju  ke kg sg keli.. dan sampai ke sana kira kira jam 5.00 pagi. al maklum lah... dengan sesak, penat , letih dan mengantuk... tapi apa pun...alhamdulilah kami sekeluarga selamat sampai..
 Raya ketiga ... kami sekeluarga ziarah dan berkunjung ke rumah  saudara mara di hutan melintang, bagan datuk, sepintas, sabak bernam.... ketika kami  beraya di bagan datoh.. terima panggilan dari sepupu... yg mana mak lang telah pun kembali  ke rahmatullah..... Selepas  menghabiskan...ziarah hari raya kami ..kira kira jam 3.00 pagi kami  bertolak balik ke negeri 9.

   Segala puji bagi Allah....dan selawat dan salam keatas junjungan Nabi Muhammad s.a.w  
    Allah  permudahkan  dalam  urusan... pengendalian  jenazah.... walau pelabagai ujian...dan cabaran... yg terpaksa... di tempuhi ....mungkin terlalu banyak  hikmah... yg boleh di pelajari... dan  terlalu banyak iktibar yg 
boleh di perolehi... dan sesungguh nya Allah maha pengasih lagi maha penyayang...

 Jenazah  dari kajang terus di bawa ke masjid....kg tapak... . Kami  sekeluarga sampai kira kira jam 9.00 pagi. Ramai keluarga, sanak saudara,,, dan sahabat handai yang datang berziarah jenazah.. di masjid... kerana di masjid mudah untuk org datang berziarah , membaca yasin, iktikaf.. dan menyembahyangkan jenazah..
Jenazah selamat  di kebumi kan kira kira jam 12.00 tengahari  sebelum  sembahyang jumaat..

Malam nya kami buat doa selamat  di kg pulau... Alhamdulillah... semua nya selesai... berkat.. muafakat..dan kerjasama... dan Allah permudahkan segalanya....
Salam Takziah untuk anak anak dan keluarga arwah mak lang aman,azam, saari,ujang,zia dan yang lain2..
Begitu lah kehidupan.... moga Allah mencucuri rahmat keatas rohnya dan ditempatkan bersama org2 yg beriman dan beramal  soleh.... amin



Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tiada seorang mukmin yang rasa sakit, kelelahan (kepayahan), diserang penyakit atau kesedihan (kesusahan) sampai duri yang menusuk (tubuhnya) kecuali dengan itu Allah menghapus dosa-dosanya” (Hadis riwayat Bukhari).

No comments:

Post a Comment